کاهش و افزایش متناوب وزن با خطر مرگ و میر بالاتری همراه است

29 نوامبر 2018- بر طبق یک مطالعه ی جدید که در مجله ی جامعه ی غدد درون ریز " Clinical Endocrinology & Metabolism" منتشر شده است، کاهش و افزایش متناوب وزن که گاهی به آن کاهش وزن یو یویی نیز گفته می شود، با خطر بالاتری برای مرگ و میر همراه است.

کاهش و افزایش متناوب وزن، یا Weight cycling که معمولا ناشی از رژیم غذایی است، منجر به نتایج نامطلوب سلامت می شود. بر طبق برخی برآوردها، 80 درصد از افرادی که وزن خود را کاهش می دهند، مجددا و به تدریج به همان وزن قبلی یا وزنی بالاتر از  وزن قبل از رژیم لاغری خود باز می گردند. علت آن در بیانیه ی علمی جامعه غدد درون ریز اینطور بیان شده است که وقتی وزن یک فرد کاهش می یابد، بدن معمولا میزان انرژی مصرف شده در استراحت، ورزش و فعالیت های روزانه را کاهش می دهد درحالیکه گرسنگی افزایش می یابد. این ترکیب مصرف انرژی پایین تر و گرسنگی بیشتر، یک "طوفان کامل متابولیسمی" را برای افزایش وزن مجدد ایجاد می کند.

نویسنده ی ارشد این مقاله دکتر Hak C. Jang ، از کالج پزشکی دانشگاه ملی سئول (SNU) و بیمارستان Bundang وابسته به دانشگاه ملی سئول در  Seongnam گفت: این مطالعه نشان می دهد که کاهش و افزایش متناوب وزن می تواند خطر مرگ فرد را افزایش دهد، با این حال، ما همچنین نتیجه گیری نمودیم که کاهش وزن ناشی از weight cycling ، در نهایت می تواند خطر ابتلا به دیابت را در افراد چاق کاهش دهد.

در این مطالعه ی کوهورت 16 ساله، محققان 3678 مرد و زن را از مطالعه ی ژنوم و اپیدمیولوژی افراد کره ای بررسی کرده و دریافتند که کاهش و افزایش وزن متناوب با ریسک بالای مرگ همراه است. جالب توجه اینست که احتمال ابتلا به دیابت برای افراد چاقی که دچار کاهش و افزایش متناوب وزن بیشتری بودند، از سایر شرکت کنندگان در این مطالعه کمتر بود. این نشان می دهد که مزایای کاهش وزن، بر اثرات نامطلوب افت و خیز وزن یا  weight cycling در افراد چاقی که به دنبال کاهش خطر ابتلای خود به دیابت بودند، غلبه دارد.

منبع و سایت خبر:

The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2018; DOI: 10.1210/jc.2018-01239

www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181129153837.htm